Masz pytania lub chcesz otrzymać ofertę? zadzwoń: +48 603 601 800 lub napisz: biuro@es-med.pl  |     
Euroscalemed
Blog

Warto
przeczytać


Reklama w branży medycyny estetycznej. Dlaczego działania online są niezbędne w przypadku klinik i gabinetów?


Rynek medycyny estetycznej z pewnością zaliczyć można nie tylko do kategorii prężnie rozwijających się, ale i wysoko konkurencyjnych. W skali światowej widać wyraźny i ciągły wzrost zainteresowania Pacjentek zabiegami oferowanymi w profesjonalnych gabinetach. Podobnie sytuacja prezentuje się w Polsce. Rosnąca popularność branży, a także zachodzący w niej postęp technologiczny, przekłada się oczywiście na poszerzanie oferty specjalistów medycyny estetycznej oraz liczbę gabinetów. Jak sprawić, żeby Pacjentki i Pacjenci skierowali swoje kroki do nas, a nie naszej konkurencji? Opracowując strategię osiągniecia tego celu warto skupić się na działaniach w social mediach. Pominięcie tego kanału może okazać się ogromnym błędem – w przeciwieństwie do jego doceniania! Dlaczego? Zapraszamy do lektury artykułu, który powstał przy współpracy z Pauliną Bonarek, PR Managerem z agencji Com&Media.

JAK OPOWIEDZIEĆ O KLINICE MEDYCYNY ESTETYCZNEJ SOCIAL MEDIACH?

Po pierwsze…
Profesjonalizm będzie tu słowem kluczem powtarzającym się na każdym kroku – także tym pierwszym. A jest nim możliwie jak najdokładniejsze i najlepsze przygotowanie zakładki z podstawowymi informacjami na temat kliniki. To jedno z pierwszych miejsc, w które trafi potencjalny Pacjent, więc warto zadbać o to, by zdobył szybko i łatwo dane o miejscu, w którym rozważa wizytę.

Po drugie…
Wybór grupy docelowej, do której kierowana będzie komunikacja, jest kolejną kluczową kwestią. Odpowiednie jej dobranie sprawi, że komunikacja będzie skuteczna – będzie odpowiadała na problemy, oczekiwania, wymagania potencjalnych Pacjentów i Pacjentek. W przypadku branży medycyny estetycznej dane wskazują na większe zainteresowanie nią kobiet. Wybór grupy docelowej wiąże się z jeszcze jednym aspektem komunikacji.

Po trzecie…
Mowa tu o formie komunikacji. Odpowiedni dobór języka i materiałów zamieszczanych na łamach profilu w mediach społecznościowych ma kluczowe znaczenie dla powodzenia komunikacji za jego pośrednictwem. Muszą być ciekawe, zróżnicowane i angażujące, co przełoży się na interakcje z obserwującymi.

Po czwarte…
A jeśli już przy interakcjach jesteśmy. Są one niezwykle ważnym elementem prowadzenia profilu. Pamiętać trzeba, że jest on często pierwszym polem styku klienta ze specjalistą. Najważniejsze jest tu zatem zrobienie dobrego wrażenia. Pomoże je wywołać m.in. profesjonalizm odpowiedzi.

Po piąte…
Nic tak dobrze nie działa na wywołanie dobrego wrażenia, jak poczucie, że potencjalni Pacjenci taktowani są wyjątkowo. Z pewnością wzbudzą je wszelkiego rodzaju konkursy, specjalne oferty, pakiety promocyjne, o których komunikować można za pośrednictwem profilu w mediach społecznościowych.

FACEBOOK CZY INSTAGRAM?

Oto jest pytanie… na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Oba portale różnią się swoją charakterystyką, jednak na przestrzeni ostatnich lat, ich funkcjonalności znacznie się upodobniły do siebie. Oba serwisy pozwalają na dodawanie postów – zdjęć, foto i wideo relacji, live-ów. Główna różnica dotyczy komunikatorów portali. Messenger to już odrębne narzędzie. Często wykorzystywany w celach służbowych, do komunikacji w zespole. Zazwyczaj, szczególnie dla młodych osób, jest to pierwsza forma kontaktu z instytucją, nawet przed mailem. Instagram natomiast umożliwia wysłanie bezpośredniej wiadomości prywatnej – ta forma komunikacji wykorzystywana jest głównie w celach relacyjnych – do komunikacji ze znajomym czy osobami, które obserwujemy. Rzadko będzie to oficjalna forma komunikacji.

Ostatecznie bez względu na to, czy mowa będzie o profilu gabinetu na Facebooku czy Instagramie kluczowe jest kilka kwestii. Przede wszystkim zamieszczane na ich łamach treści muszą być kreatywne, zróżnicowane (także treściowo) i interesujące. Oba serwisy oferują wiele różnych form przekazywania treści, warto z nich korzystać. Dzięki temu profil nie będzie nudny, a za to będzie angażował odbiorców do interakcji – np. za pomocą komentarzy, ankiet, reakcji.

O CZYM I JAK PISAĆ, ABY PODTRZYMAĆ ZAINTERESOWANIE PACJENTÓW?

Wiadomo już, że posty zamieszczane na łamach mediów społecznościowych kliniki medycyny estetycznej musza być profesjonalne, zróżnicowane, kreatywne i angażujące, ale co to tak naprawdę oznacza? Jakie treści mogą zawierać posty, by ciekawiły odbiorców, skłaniały ich do interakcji i równocześnie zachęcały do korzystania z usług gabinetu i budowały jego prestiż?

Media społecznościowe są idealnym polem do tego, by zapoznać odbiorców z zespołem specjalistów, którzy opiekować się będą potencjalnym Pacjentem. Warto dbać, by pojawiające się informacje były na bieżąco aktualizowane. Pozwoli to na zbudowanie pozytywnego, profesjonalnego wizerunku. Równocześnie dobrym rozwiązaniem jest także prezentowanie sprzętów i preparatów, z których korzysta klinika oraz jej pracownicy. To także pozwala na podniesienie prestiżu i profesjonalizmu, ale pozwoli również oswoić się klientom z zagadnieniami związanymi z zabiegami. Większa wiedza przełoży się tu na większe zaufanie. Udzielanie porad, wskazówek, dzielenie się ekspercką wiedzą, poddawanie się zabiegom z oferty także pomaga osiągnąć takie efekty. Podobnie jak przytaczanie konkretnych przykładów, gdy zastosowane zabiegi przyniosły rewelacyjne skutki, czyli tzw. prezentowanie metamorfoz pacjentów.

Co uwielbiają wasi Pacjenci?

  • Efekty przed&po
  • Zabiegi testowane przez zespół kliniki
  • Życie kliniki zza kulis
  • Porady edukacyjne
  • Wideo poradniki
  • Live z udziałem zespołu
  • Regularne autentyczne InstaStories
  • Q&A
  • A nawet odrobinę waszego życia poza kliniką – lekarz to też człowiek!

BŁĘDY LEKARZY I KLINIK W SOCIAL MEDIACH

Internet i media społecznościowe są niestety bronią obusieczna. Z jednej strony mogą zbudować profesjonalny wizerunek kliniki i specjalistów, stworzyć przestrzeń do komunikacji z potencjalnymi Pacjentami. Z drugiej niestety nieprofesjonalne działania w kanałach tego typu mogą przyczynić się do pogorszenia opinii na temat gabinetu. Jak ustrzec się przed tym czarnym scenariuszem? Jakich błędów nigdy nie popełniać?

Pomijanie Internetu i mediów społecznościowych w komunikacji
Takie podejście może zostać odebrane nie tylko jako brak profesjonalnego podejścia dla klienta – w końcu uniemożliwia mu się szybki dostęp do szukanych informacji – ale też jako oznaka ignorowania aktualnych trendów.

Niedbały profil
Źle, niechlujnie prowadzony profil może być tak samo zły, jak i jego brak… Profil prowadzony niekonsekwentnie, bez dbałości o zróżnicowanie formy i treści, pomijający najważniejsze informacje na temat specjalistów, zabiegów i samej kliniki zamiast przyciągać Pacjentów, będzie ich odstraszał.

Brak cierpliwości
Stworzenia i dobre prowadzenie profilu kliniki medycyny estetycznej w mediach społecznościowych wymaga czasu i cierpliwości. Komunikacja z Pacjentami, zdobycie ich zaufania i szerokiego grona odbiorców nie nastąpi od razu. Warto być tu konsekwentnym i cierpliwym.

Sztuczność komunikacji
Profil kliniki medycyny estetycznej w mediach społecznościowych powinien oswajać przyszłego Pacjenta zarówno z zabiegami i technologiami z oferty gabinetu, ale i specjalistami. Musi mieć „twarz”, i powinna to być twarz profesjonalistów z zespołu opiekującego się pacjentem.

Strach przed negatywnymi komentarzami
Tak, takie komentarze też będą się zdarzały. Najważniejsza jest jednak reakcja na nie. Negatywne opinie powinny także doczekać się odpowiedzi – możliwie jak najbardziej profesjonalnej, nie impulsywnej, nie emocjonalnej. Nie mogą zostać też po prostu zignorowane.

Unikanie interakcji
Media społecznościowe są kanałem umożliwiających praktycznie natychmiastową interakcję z odbiorcami. Unikanie jej, ignorowanie pytań zadawanych przez użytkowników nie wpłynie pozytywnie na wizerunek. Podobnie jak nieprofesjonalne odpowiedzi i treści zamieszczane na łamach profilu.

RYNEK REKLAMY W BRANŻY BEAUTY

Jak zatem możliwość działań marketingowych przekłada się na rynek reklamowy branży medycyny estetycznej? Dane wskazują, że w 2020 roku reklamy internetowe wyprzedziły telewizję, która dwa lata wcześniej wiodła prym jako medium kategorii beauty. Szacuje się, że wartość wydatków reklamowych branży urodowej w Polsce przekroczy w 2021 roku 0,5 mld zł. Równocześnie przewiduje się, że do 2021 roku reklama online będzie stanowić 50% wszystkich wydatków reklamowych w te kategorii1. Jest to następstwem koncentracji marek na budowaniu wizerunku w Internecie i reklam w e-commerce – stymuluje to wzrost zainteresowania reklamą online wśród marek kosmetycznych. Warto podkreślić, że kobiety – będące główną grupą docelową działań branży beauty – znacznie częściej klikają w reklamy pojawiające się w social media. Wg danych Facebooka w Polsce w ciągu miesiąca robią to średnio 23 razy, podczas gdy u mężczyzn współczynnik ten to średnio 15 kliknięć2.

Jeśli chodzi o rynek reklam w branży medycyny estetycznej, okazuje się, że działania lokalne wiodą tu prym nad szerszym podejściem do promowania usług. W dotarciu do Klientów i Klientek w najbliższej okolicy kliniki czy gabinetu – choć oczywiście nie tylko – nieocenione są właśnie media społecznościowe. Pozwalają one w bardzo precyzyjny sposób kierować reklamy do określonych grup odbiorców. Łącząc to z profesjonalnym podejściem do treści pojawiających się na Facebooku, Instagramie, czy innych social mediach, można w łatwy sposób zapewnić klinice rozpoznawalność – oczywiście dopełniając to także działaniami w ramach:

  • Facebooks Ads,
  • Google Ads,
  • Optymalizacji treści na stronie internetowej kliniki zgodnie z zasadami SEO.

DZIAŁANIA PRZEKŁADAJĄCE SIĘ NA SUKCES

O ile ciężko poszukiwać jednego sprawdzonego przepisu na sukces w walce o Pacjentów gabinetów medycyny estetycznej, o tyle warto kierować się kilkoma wskazówkami, które mogą pomóc w osiągnięciu celu.

Warto pamiętać, że prowadzenie tego typu gabinetu to biznes. Na jego sukces złoży się zatem profesjonalizm zespołu, jak i jego prezentacji – np. w mediach społecznościowych i za pośrednictwem strony internetowej. Pozytywne opinie, łatwość zdobycia informacji na temat specjalistów, zabiegów, sprzętów i oferty są także niezwykle ważne w kontekście poszukiwania nowych Pacjentów – podobnie jak dbanie o stałych. Do dzieła!

 

źródło:
https://nowymarketing.pl/a/24023,zenith-wzrost-wydatkow-reklamowych-w-sektorze-beauty-dzieki-e-commerce-i-digital
Euroscalemed