Reklama w branży medycyny estetycznej. Dlaczego działania online są niezbędne w przypadku klinik i gabinetów? » Euroscalemed
Masz pytania? zadzwoń: +48 603 601 800 lub napisz: biuro@es-med.pl  |     
Euroscalemed
Blog

Warto
przeczytać


Reklama w branży medycyny estetycznej. Dlaczego działania online są niezbędne w przypadku klinik i gabinetów?


Jak sprawić, żeby Pacjentki i Pacjenci skierowali swoje kroki do nas, a nie naszej konkurencji? Opracowując strategię działań w social mediach! Pominięcie tego kanału może okazać się ogromnym błędem – w przeciwieństwie do jego doceniania. Dlaczego? Zapraszamy do lektury artykułu, który powstał przy współpracy z Pauliną Bonarek, PR Managerem z agencji Com&Media.

SOCIAL MEDIA NA ŚWIECIE I W POLSCE

W tym miejscu warto przywołać kilka bardzo podstawowych, a jednak nakreślający obraz marketingowej rzeczywistości, danych. Dotyczą one mediów społecznościowych na świecie i w Polsce. Obrazują skalę zainteresowania użytkowników środkami przekazu tego typu. Jeśli chodzi o światowe trendy w social media prym w liczbie aktywnych użytkowników w 2020 roku wiódł Facebook. Sięgnęła ona 2,7 miliarda! Na drugiej pozycji uplasował się YouTube z 2 miliardami użytkowników. Trzecie miejsce w światowej czołówce przypadło Instagramowi. Portal w 2020 mógł cieszyć się miliardem aktywnych użytkowników. Warto wspomnieć także o TikToku. Na światowej scenie najpopularniejszych mediów społecznościowych zajął 4 miejsce (7 milionów korzystających), ale… Jest to portal stale i to bardzo szybko zyskujący nowych użytkowników i idącą z nimi w parze popularność. Dodatkowo – wbrew pozorom – może stanowić ciekawy kanał komunikacji wykorzystywany także w branży beauty!

Jak światowe trendy przekładają się na polskie realia? Największym zainteresowaniem użytkowników w 2020 mógł cieszyć się Facebook, z liczbą niemal 20 milionów aktywnych korzystających. Warto tu dodać, że idący z Facebookiem w parze Messenger, jako komunikator, cieszył się zainteresowaniem ponad 16 milionów korzystających. Drugie miejsce i 8,5 miliona użytkowników przypadło w udziale Instagramowi, a trzecie portalowi społecznościowemu LinkedIn (4 miliony aktywnych użytkowników).

Źródło: raport Social Bakers1

2 Źródło: Napoleon Cat

JAK KORZYSTAMY Z SOCIAL MEDIÓW?

Jedną kwestią są statystyki dotyczące mediów społecznościowych w Polsce, a drugą to, jak z nich korzystamy… Dane wskazują, że ilość czasu, którą użytkownicy serwisów i aplikacji tego typu poświęcają na ich przeglądanie, to obecnie średnio 2 godziny dziennie. Warto zestawić to z informacjami dotyczącymi pozostałych działań w Internecie, na które w ciągu dnia poświęcamy aż 6 godzin! Co ciekawe, aż 97% z nas do przeglądania mediów społecznościowych wykorzystuje urządzenia mobilne. Biorąc pod uwagę, że 19 milionów osób w Polsce to użytkownicy social mediów, czyli w zasadzie połowa populacji kraju (!), stanowią one doskonały kanał komunikacji z klientem. Odzwierciedlają to także dane – niemal co trzeci użytkownik (32%) wykorzystuje media społecznościowe na potrzeby pracy zawodowej3. Na jednego aktywnego użytkownika Internetu w Polsce przypada 8,1 profili w różnego rodzaju social mediach!

 

DZIAŁANIA KLINIKI MEDYCYNY ESTETYCZNEJ W ŚWIECIE ONLINE

Rozwój Internetu i – co za tym idzie – wszelkiego rodzaju portali i mediów społecznościowych wpływają na drogę, jaką pokonuje Pacjent ostatecznie trafiając do specjalisty. Ścieżka ta stała się bardziej rozbudowana, choć równocześnie nieskomplikowana. Jej „tradycyjny” model opierał się przede wszystkim o rekomendację, wyszukanie telefonu lekarza i ostatecznie umówienie wizyty. Obecnie poszukiwania specjalisty zaczynają się najczęściej w Internecie, od poszukiwania specjalistów w Google, odwiedzin ich stron i profili w social mediach. Tu często dochodzi już do pierwszych, choć niebezpośrednich interakcji potencjalnego Pacjenta ze specjalistą – np. trafia on na reklamy kliniki, zostawia „lajki”, odwiedza interesujący go fanpage lub stronę www. Dopiero po tym etapie następuje umówienie wizyty, co odbyć się może albo za pośrednictwem strony internetowej, komunikatora albo telefonicznie.

Zmiana ścieżki Pacjenta przekłada się też na etapy podejmowania przez niego decyzji o wyborze specjalisty i gabinetu. O ile nadal wychodzi on od skonkretyzowania potrzeby i celu wizyty, o tyle następujące po tym zbieranie informacji przebiega już znacznie łatwiej niż kiedyś. Ułatwieniem jest tu dostępność wszelkiego typu danych, na podstawie których ostatecznie podjęta zostanie decyzja Pacjenta.

W grę będą tu wchodziły takie czynniki, jak:

  • łatwy dostęp,

  • cena,

  • oferowane promocje,

  • wiedza, idący z nią prestiż i bezpieczeństwo,

  • a także możliwość wcześniejszego poznania specjalisty.

W tym miejscu z pomocą przychodzą media społecznościowe, w których dojść może do pierwszego kontaktu z kliniką.

Internet pozwala Pacjentowi nie tylko na łatwiejsze znalezienie specjalisty, ale też na podjęcie bardziej świadomej decyzji o jego wyborze. Może on poszukać opinii o danym lekarzu i klinice, zdobyć informacje, które pozwolą mu stworzyć kryteria wyboru i weryfikacji ofert. Zdobyte już na tym etapie poszukiwań idealnego gabinetu pozwalają budować zaufanie do specjalisty!

Naturalnym jest, że kliniki medycyny estetycznej coraz chętniej sięgają po marketingowe dobrodziejstwa, jakie oferuje nie tylko Internet, ale i media społecznościowe. Jak mówią właściciele klinik, działania podejmowane w social mediach są równie skuteczne, jak oferowane przez nich pakiety zabiegów w promocjach i skuteczniejsze od promocji cenowych na poszczególne zabiegi. Taki obraz powinien wpływać na postrzeganie nie tylko samego kanału komunikacji marketingowej, jakim są media społecznościowe, ale i zamieszczanych w jego ramach treści – mają one ogromne znaczenie!

Euroscalemed